Ryfast, undersjøiske tuneller.
Ryfast hva er dette prosjektet til for, hyttefolk som bor i Stavanger som vil raskt til hytta i Ryfylke, Strandalandet og som har økonomi til å betale hundrevis av kroner for å komme seg dit.
Dette er ikke folk som tenker på pendlere og som må bruke Ryfast og som ikke vil få alternativ omkjøring for alt skal ledes gjennom det sorte hullet under fjorden og mot Stavanger sentrum og dagens E39 som nå er sprengt av trafikk i rusjtid som om dagen.
Også E39 som går inn mot sentrum av Stavanger må legges i en ny trase via Sola Tananger, Hafrsfjord og til E39 en plass ved Dusavik for å komme utenfor og rundt Stavanger gryta, noe annet vil være galskap.
Ikke en bilist skal unngå å betale alt skal gjennom Ryfast og ledes inn til Stavanger uten tanke på andre som blir sterkt lidende av Ryfast. Ca 120000 kroner i året for en pendler hvor skal folk ta pengene til dette. Dette er en hel årslønn for trygdede hva er i hodet på folk som går inn for dette galskapens prosjekt under havets overflate.
Hva når Ryfast skal åpnes da skal alle ferjer legges ned, ferjene skal bort, Oanes Lauvik skal vekk en veiforbindelse som har eksistert i hundreder av år og som var den viktigste ruten mellom Strandalandet og Jæren, dette skal legges ned, galskap.
Hva når tunnelene under havet blir stengt og ferjene er borte og ferjekaiene er revet for lengst, da vil jeg gjerne se hvem tar på seg dette ansvaret, det vil ingen snakke om. Tilhengerne av Ryfast tenker kun på en ting kjøretid mellom Stavanger sentrum til Tau.
For å få Ryfylke landfast kan bare koste noen hundre millioner om traseen legges via Randøy og kobles opp mot Finnfast og Rennfast systemet, da har de anledning til å kjøre til Haugesund og til Stavanger via Austre Åmøy og Rennfast.
Så får vi bru over Høgsfjorden til 1,5 milliarder og da er alt i boks for dette veisystemet er der i dag kun oppgradering skal til og i fremtiden kan tunnel under Botneheia komme og bedre vei fra Lauvik og over eller under Seldal til Gjesdal og Sirdal og til E39 for de som skal videre sørover til Sørlandet.
Og så får vi jo Frafjord tunellen i samme slengen så er hele Ryfylke tilknyttet tilknyttet sør og nordfylket for halvparten av hva Ryfast vil komme.
Og bare på driftskostnader vil det spares millionbeløp for vei i dagen er bare en brøkdel av prisen å vedlikeholde i forhold til tunnel under havet.
Dette kom tydelig frem da Statens Veivesen nettopp lanserte bru over Boknafjorden, så hvorfor tas ikke dette opp i Ryfast debatten.
Ja la oss få engasjermanget opp vi som er motstandere av undersjøiske tunneller så lenge det finnes mye billiggere løsninger med vei i dagen.
Dette er Kystparti politikk.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar