torsdag 9. februar 2012

Toyota et av de mest drifts sikre merker Toyota Hiace.

Toyota et av de mest drifts sikre merker i verden, spesielt Toyota Hiace.
Jeg har hatt en Yaris en gang aldri mer, en bli som var tygdebil som NAV presset på meg, en bil som jeg protesterte på, og med speedometer mitt på dashbordet og jeg som har fastskrudd nakke nesten totalt avstivet, hva skjedde ute av stand til å følge med den øvrige trafikk. Krasjet ja to ganger. Bil med små sidespeil som knapt dekker noe bakover, ja dette er et stort minus på alle små personbiler i dag, ja apslutt. Jeg leverte bilen tilbake etter at den var reparert til Nav som ubrukelig for meg, hvem måtte dekke tapet verdiforringelse og anskaffelse av ny annen type trygdebil, det var meg.
Toyota er vel kjent for å ha de mest driftssikre bilene som finnes, ja de er også trafikksikre.
Men så kommer all denne elektronikken som ryker bare med en liten dunk borti ett eller annet som koster så mye at det ikke er løselig for folk flest og forsikkringene må brukes for å få bilen i stand igjen, en dings til titusener av kroner, sensor meg der og sensor meg her, nå skal det bare trykkes på en knapp så gjør bilen det selv, også lukeparkering. Ja nå er det snart ikke farlig å kjøre i fylla heller en trykker bare på adressen hjem så kjører bilen deg hjem om du sovner i bilen så gjør det ingen ting på grunn av elektonikken som finnes i bilene i dag.
Ja jeg er sikker på at alle disse elektronisk dingsene koster knapt noen hundrelapper, men de sette prisene på slike reservedeler for jeg tror det er her selskapene tjener sie store penger og ikke akkurat på å selge bilen. Og nå er det knapt mulig å kjøre lenger enn det servicen tilsier for da lyser og blinker det faresignaler i bilens dashbord så det går kaldt nedover ryggraden på folk.
La oss få tilbake biler som er enkle mere robuste som tåler en trøkk uten at det skal koste en årslønn eller en års trygdeutbetaling bare for å ha bilen på service.
et må vel gå ann å lage biler uten all denne elektronikken og selv tilfredsstiller dagens lover angående utslipp eller hva folkens og bilforhandlere.
En enkel bil i billigutgave takk som tilfredsstille alle krav til utslipp, trenger vi egentlig all denne elektronikken i bilen. Ta en tur innom Engasjert bloggen  da vel der kan dette diskuteres videre.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar