mandag 13. februar 2012

Nynorsk og Samisk må ut av skolen.

Nynorsk er dialekt.
Nynorsk, greit vi har dialekter, ja det er nynorsken, en Vestlands dialekt og et spor av gammel tid. Jeg synes språket i Norge må gå fremover og enes om et språk og de som vil skal få lov og finne frem gamle bøker med Nynorsk i og de skal få lov til å studere dette på skolen som et sidemål, men nynorsken må bort fra skolen, vi må enes om et Norsk språk og det er Bokmål, Ja nå hisser jeg på meg hele Vestlandet og litt til. Jeg selv snakker en blanding av nynorsk og bokmål med min Sandnes dialekt, men når jeg får et dokument med nynårsk ja da er det som en leser utenlandsk, jeg får lyst å bare kaste (hiva) det til pokker.
Vi må kunne ha et skrifts språk i Norge noe annet er så fordyrende og koster samfunnet enorme beløp i form av å utgi to bøker med samme innhold på to norske språk for at noen få skal appslutt ha Nynorsk som hovedmål i skolen er uhørt inkludert Samisk.
Nynorsk og Samisk må betegnes som dialekt eller som et urspråk, vi trenger ikke to språk i Norge, det samme gjelder med Samisk. De som vil lære Samisk kan få lære det men lærebøker på skolen skal være på Norsk og ikke Samisk eller Nynorsk.
Jeg vil gjerne spørre folket, hvor bor vi, jo vi bor i Norge og da må vi lære Norsk bokmål som er det eneste rette.
Så dere som kjemper for at Norge med 4,9 millioner innbyggere skal ha tre språk i skole og alle andre plasser presser prisen på utdanningen i Norge til himmels med å oversette alle lærebøker til disse tre språk.
Et land et språk og de som vil lære de andre gamle og utgåtte språk kan få det som eget fag i skolen, ja kun læren om Nynorsk og Samisk.
Får vi det til så får vi en billigere skole og mere tid i skolen til å lære andre ting utenom å kun studere språk.
Ok slår vi oss sammen med Sverige igjen da må vi også forenes om et språk for to land som slår seg sammen.
Ja jeg er ikke fremed for at Norge og Sverige skal atter bli et land igjen på grunn av beliggenheten og felleskapet vi har med Sverige.
En halvøy et land.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar