Slike biler kan ta og frakte mang en kubikk pr dag.
Resirkuler matjorden som en tar fra bøndene i utbyggnings områder i pressområder og lag nye marker til bøndene, vi må ikke miste en kvadratmeter med brukbar jord til matproduksjon.
Selvfølgerlig kan jord som stein flyttes men det å finne egnede områder
som kan planeres med slik jord. Se til nye Hana skole i Vatnekrossen
metervis med jord ble sikkert kjørt til Kylles i tippen til Velde pukkverk, noe
ble lagt rett sør for tippen. Når slik jordmasse flyttes må det ikke bli
for tykke lag som vil ta lang tid før det kan kjøres på med traktor,
jorda må jo få tid til å sette seg først.
Ser bare til det nye byggefeltet ved Brattebø Myrå like ved Bogafjell
rett nedenfor Rema 1000 der er det også kjørt bort sikkert tusenvis av
lass med jord, har den blit benyttet på ny, tvilsomt eller hva?
Dette skulle vært pålagt at før slik matjord fjernes skulle det vært
lovpålagt at jorden måtte kommet til nytte igjen som matjord, uten en
slik ordning så skulle ikke det vært lov å fjerne matjorden som kan
brukes til matproduksjon. Det finnes sikkert mange plasser som med
letthet på Jæren kan dyrkning gjøres lett med bare å fylle på slik
jordmasse og så har vi nye marker for matproduksjon, mulig at en kan
fåigjen større arealer enn der som matjorden lå på grunn av at det måtte
kjørese bort metertykke lag før området kunne brukes til bygging og
nydyrknings områder trenger bare en knapp meter tykt lag med jord så er
nye marker for matproduksjon skaffet til veie, dette er god
jordbrukspolitikk i tråd med Kystpartiets ønsker, vern om bøndene.
Om en ikke finner område som en slik jord kan benyttes med en gang så bør det være mulig å finne midlertidige lagrings plasser, tipp plasser som kun er til for matjord som skal benyttes senere på egnede steder.
Først er dette god jordbruks politikk og god naturvern politikk og miljø politikk, for på den måten kan de bønder som vil gi opp omkring eksempel Stavanger selge sine områder på de premisser at jorden skal fraktes bort og gjenbrukes til jordbruks jord en annen plass på Nord Jæren og nærliggende områder og det som blir til overs kan selvfølgelig gå til andre grøntområder som opprettes av komuner og fylke.
Selvfølgelig må utbygger helst kunne frakte slik jord direkte på plass på en ny plass uten mellomlagring.
Kystpartiet, destrkts Norge, bompenger, veier, avgifter, arveavgifter, sykehus, gamlehjem, eldre, syke, hendicapede, nakkeskadde, gratis ferjer på alle fylkes og riksvei ferjer, mindre byrokrati, vekk med den nye strandsoneloven, lov å bygge på egen tomt uten innvendinger av kommune og stat til en hvis gard, en byggetillatelse skal vare i minst 25 år, uten å måtte søke på nytt. ja dette er noe av det jeg er opptatt av inklusiv ferjefritt Vestland uten undersjøiske tuneller.
Abonner på:
Legg inn kommentarer (Atom)
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar