tirsdag 21. februar 2012

Fotobokser og tuneller i Norge

Hvorfor disse overvåkingene, de som kjører for fort de vil forsatt kjøre fort.
Ulykker i tuneller er ikke for de at de kjører for fort men et uoppmerksomt et øyeblikk, en unnamanøver for kjøretøyer som kommer i mot gjerne med fult lys slik at motgående trafikk blir blendet spesielt alle de tuneller i Norge som ikke har lys.
Mange tuneller er jo så smale at det ikke er plass til to vogntog/busser som kan møtes de må stoppe opp og lure seg forbi hverandre, ja så smale er våre tuneller for å spare penger, derfor bygges tunellene så smale, hvem sitt ansvar der dette, jo Statens.
Se bare på nye E39 under Kvandals heia en skandale, slik går det når det ikke skal bevilges nok penger til å sprenge ut en meter mere i bredden og i høyden, slike tuneller hadde aldri blidt lov til å bli bygget nede i Europa det hadde regel vært en skandale. Ingen Europavei ville blidt bygget med slike standarder som i Norge.
Veibygging i Norge tenkes det ikke på fremkommelig og ikke på veibredde for det er nemlig dette som forusaker alle ulykkene i tunellene, men det er føreren til slutt som får all skyld selv om en kjører over eller under fartsgrensen.
Ok kjører en i 130 kmt så er faren for ulykken skal bli til en dødsulykke enn en holder 50 til 70 kmt, men veier skal være slik at vi skal kunne holde både 80 og minst 110 på motorveier av Europavei standard. Så er jeg sikker på at alle disse tunellulykkene hadde vært så og si borte
og spesielt med to løp i hver retning, ja det bygger de i Europa uten unntak.
Men i Norge bygger de heller trange og ufremkommelig tuneller om det er under havet eller bare gjennom et fjell bare de kan spare noen kroner på budsjettet så er det ok for veimyndighetene, bilistene får vei sier de, vi har ikke råd til mere.
Skamens veibygging i Norge.
Når tid skal Norge lære å bygge ordentlig vei, det blir ikke før vi får et borgerlig styre.
Ja et borgerlig styre med alle partier som er i mot bompenger for brede veier, planfrie kryss og uten fotobokser, de er trafikkfarlige, de er som med en gang en bilist bare ser en politibil stå langs veien så er det bråbrems for, kanskje jeg kjører for fort selv om bilisten kjørte lovlig så er det full brems.
Bilistenes oppførsel i tunellene er merkelig, en kan kjøre lovlig men nedover tuneller der det er fotobokser og en må bremse eller kjøre med et lavere gir for å holde fartsgrensen, men bilistene bremser og bremser så det lukter svidde bremseband og triller nedoverbakk i 50 - 60 - 70 kmt ja langt under fartsgrensen der fotoboksene står men når bakken oppover kommer i de undersjøiske tunellene, så trås gassen i bonn og farten stiger raskt til over 100 kmt.
ja slik virker fotoboksene på folk.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar