fredag 10. februar 2012

E38 Hove Ålgård Kristiansand.

E39 Hove, Ålgård til Kristiansand.
E39 Hove Ålgård ser ut for å ta litt av jordbruksjorden på Figgjo som ligger litt øst for dagens trase. Ja Figgjo folk vi selvfølgelig reagere på dette det skulle bare angle, men når en ser på veibygging i Europa så er dette mye besre enn som gjøres i Europa der kjøres den harde linje rett frem med veiene in genting tas hensyn til, men de ungår store bysentra ang gjennom gangstrafikk. Om de heller hadde sløyfet dette krysset på Figgjo hadde det vært mye bedre og spart mange millioner kroner og at veien hadde gått direkte til Vaulabruå sør for Ålgård.
Hvorfor skal det være så mange avkjørsler i Norge på motorveien E39. Se bare fra Diagonalen og til R44 ved Sandve ved brannstasjonen i Sandnes så er det så mange avkjørsler at E39 knapt kan kalles noen motorvei. Hvorfor kan de som skal til Figgjo ikke kjøre på den gamle E39 traseen til Figgjo. alle disse avkjørslene fordyrer en slik vei med 50% om ikke mere. Broer og planøse kryss, ja avkjørsler skal det være langt mellom så lenge den gamle traseen ikke skal fjernes så er den likeverdig der den ligger i dag for trafikken som skal til Figgen i fremtiden. Kun dagens avkjørsel ved Bogafjell og neste ved Ålgård dette bør holde.
Så får vi gjenåpnet Ålgårdsbanen for persontrafikk som et ledd i lokaltrafikken for persontrafikk til Forus industriområde som et ledd i By bane prosjektet.
NSB må ikke gi tillatelse at denne banen fjernes og brukes til gang og tursti, den må gjenåpnes for persontrafikk, for det er i disse områdene folk vi komme til å busette seg.
Og kommer det en ordentlig støyvegg på vestsiden av den nye traseen av E39 forbi Figgjo eller den blir i tunnel helt fra Bråstein til Vaulabrua uten avkjørsler så vil folk og bebyggelse bli spart for mye støy.
Så om den nye traseen vil få en svak stigning fra bråstein og i en høybro over der Vaulabrua er i dag slik at den nye traseen vil komme inn på nåværende trase ved Skurve og i samme høyde som industriområde ligger på, så slipper en denne stigningen fra nåværende Vaulabua og opp mot Skurve, slik bygger mototveier i Europa. En stigning i tunnelen fra Bråstein til skrurve vil knapt merkes og farten på store som små biler kan opprettholdes.
Vekk med avkjørselen på Figgjo, legg veien i tunell forbi uten avkjøring, vi trenger ikke alle disse avkjørslene for hver liten plass veien skal passere. Bilistene taper knapt sekunder på å bruke den nåværende trase til Bogafjell fra og til Figgjo, eller fra Ålgård til Figgjo. Det er bedre at pengene brukes slik at veistandarden blir bedre enn at pengene brukes på avkjørsler for hver kilometer til små tettsteder.
La det bli fortgang i dette prosjektet, dette er mye viktigere enn hels Ryfast og Rogfast.
La ikke allverdens lokale foreninger ha lov og stoppe slike veiprosjekt med innsigelser og protester, det er de folkevalgt som vi har valgt inn i styrer og råd som skal bestemme for oss, men greit folk og fe kommer med forslag slik som jeg ypper meg med mine Blogg innslag.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar