E39 Hove, Ålgård til Kristiansand.
E39 Hove Ålgård ser ut for å ta litt av jordbruksjorden på Figgjo som
ligger litt øst for dagens trase. Ja Figgjo folk vi selvfølgelig reagere
på dette det skulle bare angle, men når en ser på veibygging i Europa
så er dette mye besre enn som gjøres i Europa der kjøres den harde linje
rett frem med veiene in genting tas hensyn til, men de ungår store
bysentra ang gjennom gangstrafikk. Om de heller hadde sløyfet dette krysset
på Figgjo hadde det vært mye bedre og spart mange millioner kroner og
at veien hadde gått direkte til Vaulabruå sør for Ålgård.
Hvorfor skal det være så mange avkjørsler i Norge på motorveien E39. Se
bare fra Diagonalen og til R44 ved Sandve ved brannstasjonen i Sandnes
så er det så mange avkjørsler at E39 knapt kan kalles noen motorvei.
Hvorfor kan de som skal til Figgjo ikke kjøre på den gamle E39 traseen
til Figgjo. alle disse avkjørslene fordyrer en slik vei med 50% om ikke
mere. Broer og planøse kryss, ja avkjørsler skal det være langt mellom
så lenge den gamle traseen ikke skal fjernes så er den likeverdig der
den ligger i dag for trafikken som skal til Figgen i fremtiden. Kun
dagens avkjørsel ved Bogafjell og neste ved Ålgård dette bør holde.
Så får vi gjenåpnet Ålgårdsbanen for persontrafikk som et ledd i
lokaltrafikken for persontrafikk til Forus industriområde som et ledd i
By bane prosjektet.
NSB må ikke gi tillatelse at denne banen fjernes og brukes til gang og
tursti, den må gjenåpnes for persontrafikk, for det er i disse områdene
folk vi komme til å busette seg.
Og kommer det en ordentlig støyvegg på vestsiden av den nye traseen av
E39 forbi Figgjo eller den blir i tunnel helt fra Bråstein til Vaulabrua
uten avkjørsler så vil folk og bebyggelse bli spart for mye støy.
Så om den nye traseen vil få en svak stigning fra bråstein og i en
høybro over der Vaulabrua er i dag slik at den nye traseen vil komme inn
på nåværende trase ved Skurve og i samme høyde som industriområde
ligger på, så slipper en denne stigningen fra nåværende Vaulabua og opp
mot Skurve, slik bygger mototveier i Europa. En stigning i tunnelen fra
Bråstein til skrurve vil knapt merkes og farten på store som små biler
kan opprettholdes.
Vekk med avkjørselen på Figgjo, legg veien i tunell forbi uten
avkjøring, vi trenger ikke alle disse avkjørslene for hver liten plass
veien skal passere. Bilistene taper knapt sekunder på å bruke den
nåværende trase til Bogafjell fra og til Figgjo, eller fra Ålgård til
Figgjo. Det er bedre at pengene brukes slik at veistandarden blir bedre
enn at pengene brukes på avkjørsler for hver kilometer til små
tettsteder.
La det bli fortgang i dette prosjektet, dette er mye viktigere enn hels Ryfast og Rogfast.
La ikke allverdens lokale foreninger ha lov og stoppe slike veiprosjekt med innsigelser og protester, det er de folkevalgt som vi har valgt inn i styrer og råd som skal bestemme for oss, men greit folk og fe kommer med forslag slik som jeg ypper meg med mine Blogg innslag.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar