Fra Stavanger Aftenblad.
Et rop om rettferdighet
Som politiker og innbygger i Forsand kommune vil
jeg gjerne komme med en del synspunkter i en sak som nå synes så totalt
håpløs for meg, og veldig mange andre i Ryfylke, Ryfast-prosjektet som
regjeringen legger frem til stortingsbehandling 12. juni.
AV:
thore
håland
Forsand Ap
Publisert:
Oppdatert:
Kommentar: At Ryfast dessverre er et dårlig prosjekt
for Forsand kommune, er det ingen tvil om, statsminister Stoltenberg.
Samferdselsmessig setter prosjektet kommunen 50 år tilbake i tid om det
vedtas.
Jeg vil ikke komme med alle de grunner og argumenter som forteller hvorfor disse undersjøiske tunnelene ikke bør godkjennes og vedtas av Stortinget. Da hadde du sikkert ikke orket å lese dette brevet videre.
Det jeg vil prøve å formidle er demokratiet, eller rettere sagt: mangelen på demokrati som er blitt utøvd i dette prosjektet gjennom årenes løp.
I denne saken er det blitt utøvd så mange politiske maktovergrep
For å ta litt historie, så ble Høgsfjord-røret på slutten av 1990-tallet torpedert av Stavanger Næringsforening og Hafrsfjord Rotary. Dette medførte at Ryfast ble valgt som Ryfylkes fastlandsforbindelse. For at Forsand kommune skulle godta denne løsningen, ble det avtalt – og vedtatt i samme pakke – en tunnel mellom Espedal og Frafjord.
Denne ble av økonomiske årsaker og etter nytteprinsippet strøket i 2007. Dette var et klart avtalebrudd og en usolidarisk handling av nabokommuner og Rogaland fylkeskommune. Fra denne dag erklærte Forsand kommune Ryfast-prosjektet for ikke å være et ferjavløsingsprosjekt for Høgsfjord-sambandet, og gikk i mot hele prosjektet.
Det ble i 2008 vedtatt i fylkestinget at Høgsfjord-sambandet skulle tvangsnedlegges når Ryfast åpnet. Dette til tross for at Forsand og Sandnes kommune vil opprettholde dette ferjesambandet.
Mangelen på demokrati fortsetter når det tre ganger på sju år blir avvist en rådgivende folkeavstemming i Strand kommune. Årsaken til dette var politikernes redsel for sannheten, sannheten om at flertallet av Ryfylkes befolkning faktisk er imot dette prosjektet. Det betyr at demokratiet svikter både for Ryfylkes innbyggere og spesielt Forsand kommune, som overhodet ikke blir hørt i noen av sine uttalelser og kommunestyrevedtak.
Det er imidlertid et lite tegn på at demokratiet fungerer når Strand Arbeiderparti gjør et brakvalg ved kommunevalget i fjor. De får en rekordoppslutning på hele 40,8 prosent. Dette formidable resultatet kom på grunn av deres valgkampsak nummer én: Krav om gjennomførelse av en rådgivende folkeavstemming om Ryfast.
Demokratiet og åpenheten får seg en ny nedtur når samferdselsministeren velger å holde kvalitetsikringsrapporten hemmelig helt inntil proposisjonen legges frem for regjeringen. Krav og klage om innsyn til Kongen i statsråd blir ikke engang besvart av Samferdselsdepartementet. Når denne rapporten blir offentlig, er der fortsatt flere sider som er sensurert bort. Er dette åpenhet?
Det viser seg også at denne rapporten er null verdt som saksdokument. Samferdselsdepartementet velger ikke å tro på de kvalitetssikrede trafikktallene som kommer frem av Vista Analyses KV2.
Vista Analyse svarer nå nylig med å komme med et notat på 30 sider med en forklaring på hvorfor de mener at deres trafikktall er riktige.
Det kommer ikke frem i proposisjonen hvorfor Samferdselsdepartementet velger å tro mer på Statens Vegvesens tall, som ble vurdert med hjelp av skjønn i et helgeseminar. Vista Analyses trafikktall er for øvrig også ganske identiske med en trafikkanalyse foretatt av Sintef i 2008.
I denne saken er det blitt utøvd så mange politiske maktovergrep, udemokratiske handlinger og arroganse, at det må mangle sidestykke i norsk samferdselshistorie.
Den største skuffelsen er nok at dette nå er godkjent av regjeringen, med Arbeiderpartiet som det største partiet. Dette er en politikk og fremgangsmåte som jeg helt oppriktig mener Arbeiderpartiet ikke bør vedkjenne seg. Som kommunepolitiker gir det hele meg en vond følelse av maktesløshet.
Hvis denne saken nå bare turer hensynsløst videre, vil jeg bli nødt til å vurdere mitt medlemskap i Arbeiderpartiet. Dette strider imot hele min oppfatning om hvordan demokrati, solidaritet og åpenhet burde fungere.
Hva betyr vel et medlem fra eller til, tenker du kanskje?
Jeg er dessverre redd for at det er mange som tenker som meg. Og dette gjelder ikke bare for Arbeiderpartiet. Dette går på tvers av partier og politisk ideologi.
Det er slike handlinger fra politikerne som skaper politikerforakt i samfunnet.
Det er heldigvis ennå ikke for sent å snu, og du, som regjeringens leder, har en mulighet til å stoppe denne galskapen.
Mitt krav er at regjeringen trekker proposisjon tilbake for behandling nå og ber Rogaland fylkeskommune om en ny utredning av Ryfast og bro over Høgsfjord.
Når disse alternativer er utredet på likt grunnlag, må det hele avsluttes med en folkeavstemming i Strand, Forsand og Hjelmeland kommuner.
Om Ryfast skulle vedtas og det skulle finnes et snev av rettferdighet igjen i denne saken, må det i vedtaket komme med en garanti om konsesjon til privat ferjedrift over Høgsfjorden. Dette ville spare Forsand kommune for å ta denne saken til ESA og Efta domstolen. Det burde være helt unødvendig!
Jeg vil ikke komme med alle de grunner og argumenter som forteller hvorfor disse undersjøiske tunnelene ikke bør godkjennes og vedtas av Stortinget. Da hadde du sikkert ikke orket å lese dette brevet videre.
Det jeg vil prøve å formidle er demokratiet, eller rettere sagt: mangelen på demokrati som er blitt utøvd i dette prosjektet gjennom årenes løp.
I denne saken er det blitt utøvd så mange politiske maktovergrep
For å ta litt historie, så ble Høgsfjord-røret på slutten av 1990-tallet torpedert av Stavanger Næringsforening og Hafrsfjord Rotary. Dette medførte at Ryfast ble valgt som Ryfylkes fastlandsforbindelse. For at Forsand kommune skulle godta denne løsningen, ble det avtalt – og vedtatt i samme pakke – en tunnel mellom Espedal og Frafjord.
Denne ble av økonomiske årsaker og etter nytteprinsippet strøket i 2007. Dette var et klart avtalebrudd og en usolidarisk handling av nabokommuner og Rogaland fylkeskommune. Fra denne dag erklærte Forsand kommune Ryfast-prosjektet for ikke å være et ferjavløsingsprosjekt for Høgsfjord-sambandet, og gikk i mot hele prosjektet.
Det ble i 2008 vedtatt i fylkestinget at Høgsfjord-sambandet skulle tvangsnedlegges når Ryfast åpnet. Dette til tross for at Forsand og Sandnes kommune vil opprettholde dette ferjesambandet.
Mangelen på demokrati fortsetter når det tre ganger på sju år blir avvist en rådgivende folkeavstemming i Strand kommune. Årsaken til dette var politikernes redsel for sannheten, sannheten om at flertallet av Ryfylkes befolkning faktisk er imot dette prosjektet. Det betyr at demokratiet svikter både for Ryfylkes innbyggere og spesielt Forsand kommune, som overhodet ikke blir hørt i noen av sine uttalelser og kommunestyrevedtak.
Det er imidlertid et lite tegn på at demokratiet fungerer når Strand Arbeiderparti gjør et brakvalg ved kommunevalget i fjor. De får en rekordoppslutning på hele 40,8 prosent. Dette formidable resultatet kom på grunn av deres valgkampsak nummer én: Krav om gjennomførelse av en rådgivende folkeavstemming om Ryfast.
Demokratiet og åpenheten får seg en ny nedtur når samferdselsministeren velger å holde kvalitetsikringsrapporten hemmelig helt inntil proposisjonen legges frem for regjeringen. Krav og klage om innsyn til Kongen i statsråd blir ikke engang besvart av Samferdselsdepartementet. Når denne rapporten blir offentlig, er der fortsatt flere sider som er sensurert bort. Er dette åpenhet?
Det viser seg også at denne rapporten er null verdt som saksdokument. Samferdselsdepartementet velger ikke å tro på de kvalitetssikrede trafikktallene som kommer frem av Vista Analyses KV2.
Vista Analyse svarer nå nylig med å komme med et notat på 30 sider med en forklaring på hvorfor de mener at deres trafikktall er riktige.
Det kommer ikke frem i proposisjonen hvorfor Samferdselsdepartementet velger å tro mer på Statens Vegvesens tall, som ble vurdert med hjelp av skjønn i et helgeseminar. Vista Analyses trafikktall er for øvrig også ganske identiske med en trafikkanalyse foretatt av Sintef i 2008.
I denne saken er det blitt utøvd så mange politiske maktovergrep, udemokratiske handlinger og arroganse, at det må mangle sidestykke i norsk samferdselshistorie.
Den største skuffelsen er nok at dette nå er godkjent av regjeringen, med Arbeiderpartiet som det største partiet. Dette er en politikk og fremgangsmåte som jeg helt oppriktig mener Arbeiderpartiet ikke bør vedkjenne seg. Som kommunepolitiker gir det hele meg en vond følelse av maktesløshet.
Hvis denne saken nå bare turer hensynsløst videre, vil jeg bli nødt til å vurdere mitt medlemskap i Arbeiderpartiet. Dette strider imot hele min oppfatning om hvordan demokrati, solidaritet og åpenhet burde fungere.
Hva betyr vel et medlem fra eller til, tenker du kanskje?
Jeg er dessverre redd for at det er mange som tenker som meg. Og dette gjelder ikke bare for Arbeiderpartiet. Dette går på tvers av partier og politisk ideologi.
Det er slike handlinger fra politikerne som skaper politikerforakt i samfunnet.
Det er heldigvis ennå ikke for sent å snu, og du, som regjeringens leder, har en mulighet til å stoppe denne galskapen.
Mitt krav er at regjeringen trekker proposisjon tilbake for behandling nå og ber Rogaland fylkeskommune om en ny utredning av Ryfast og bro over Høgsfjord.
Når disse alternativer er utredet på likt grunnlag, må det hele avsluttes med en folkeavstemming i Strand, Forsand og Hjelmeland kommuner.
Om Ryfast skulle vedtas og det skulle finnes et snev av rettferdighet igjen i denne saken, må det i vedtaket komme med en garanti om konsesjon til privat ferjedrift over Høgsfjorden. Dette ville spare Forsand kommune for å ta denne saken til ESA og Efta domstolen. Det burde være helt unødvendig!
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar