torsdag 17. mai 2012

Ryfast, den økomomiske sannhet. av Øyvind Larsen.

Av Øyvind Larsen kopi fra Stavanger Aftenblad leserspalter på nett utgaven.
DETTE BLIR TRAGI-KOMISK

- SP-Heggheim snakker om krystall-klare meninger om Ryfast. Jamen sa jeg krystall-klart! Eirikur stoler på at finansieringa er nå helt OK. Vår avgående samferdselsminister (mange har avgått både under og nå sannsynligvis etter Ryfast-prosessen) forteller at bompengebeløpet skal nok ikke bli så veldig mye over hundrelappen.
OK - Ryfast skal nedbetales på 20 år som er 7300 dager. Ryfast-vanviddet fortelles nå total-prissatt til 9900 millioner inklusive renter (noen skal tjene minst 6% renter på vanviddet).
Hvis vi prøver oss med en Magnhild-bomsats på 120 kr pr. passering, så gir dette behov for 825 millioner passeringer for å nedbetale de 9900 millionene. Så mange passeringer gjennom 20 år gir 113013 passeringer pr. dag. Da blir det jamen mye biler gjennom vanviddshullet.
Øker vi bomsatsen til noe mer sannsynlig, f eks 500 kr, så blir behovet 2712 passeringer pr. dag. Det er vel omtrent det som de to KS2-produsentene mener er sannsynlige tall.Det som er tydelig, er at noen mener Ryfast SKAL gjennomføres,
- KOSTE HVA DET KOSTE VIL -
fordi garantistene MÅ betale på et eller annet tidspunkt. Og hvem er garantistene, jo fylket, Stvgr. kommune, som ikke har penger, og dermed må staten inn. De - dvs. VI HAR penger, men de skal ikke brukes, bare til førtidspensjonering og invalidetrygd.
Altså: Våre eminente stortingsrepresentanter skal nå om et par-tre uker stemme "i flokk" slik noen overintelligente skal fortelle dem å gjøre. Da får vi bli kvitt resten av respekten for hobby-politikere.
Fortell oss hvordan partiene skal stemme i flokk, så vet vi hvem vi skal straffe ved kommende valg.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar