Av Øyvind Larsen kopi fra Stavanger Aftenblad leserspalter på nett utgaven.
DETTE BLIR TRAGI-KOMISK
- SP-Heggheim snakker om krystall-klare meninger om Ryfast. Jamen sa jeg krystall-klart! Eirikur stoler på at finansieringa er nå helt OK. Vår avgående samferdselsminister (mange har avgått både under og nå sannsynligvis etter Ryfast-prosessen) forteller at bompengebeløpet skal nok ikke bli så veldig mye over hundrelappen.
OK - Ryfast skal nedbetales på 20 år som er 7300 dager. Ryfast-vanviddet fortelles nå total-prissatt til 9900 millioner inklusive renter (noen skal tjene minst 6% renter på vanviddet).
Hvis vi prøver oss med en Magnhild-bomsats på 120 kr pr. passering, så gir dette behov for 825 millioner passeringer for å nedbetale de 9900 millionene. Så mange passeringer gjennom 20 år gir 113013 passeringer pr. dag. Da blir det jamen mye biler gjennom vanviddshullet.
Øker vi bomsatsen til noe mer sannsynlig, f eks 500 kr, så blir behovet 2712 passeringer pr. dag. Det er vel omtrent det som de to KS2-produsentene mener er sannsynlige tall.Det som er tydelig, er at noen mener Ryfast SKAL gjennomføres,
- KOSTE HVA DET KOSTE VIL -
fordi garantistene MÅ betale på et eller annet tidspunkt. Og hvem er garantistene, jo fylket, Stvgr. kommune, som ikke har penger, og dermed må staten inn. De - dvs. VI HAR penger, men de skal ikke brukes, bare til førtidspensjonering og invalidetrygd.
Altså: Våre eminente stortingsrepresentanter skal nå om et par-tre uker stemme "i flokk" slik noen overintelligente skal fortelle dem å gjøre. Da får vi bli kvitt resten av respekten for hobby-politikere.
Fortell oss hvordan partiene skal stemme i flokk, så vet vi hvem vi skal straffe ved kommende valg.
Kystpartiet, destrkts Norge, bompenger, veier, avgifter, arveavgifter, sykehus, gamlehjem, eldre, syke, hendicapede, nakkeskadde, gratis ferjer på alle fylkes og riksvei ferjer, mindre byrokrati, vekk med den nye strandsoneloven, lov å bygge på egen tomt uten innvendinger av kommune og stat til en hvis gard, en byggetillatelse skal vare i minst 25 år, uten å måtte søke på nytt. ja dette er noe av det jeg er opptatt av inklusiv ferjefritt Vestland uten undersjøiske tuneller.
Abonner på:
Legg inn kommentarer (Atom)
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar