onsdag 27. juni 2012

Ryfast, Rennfast, Rogfast, Finnfast, ja alle som en er tikkende bomber.

Ryfast, der er det ingen som vil diskutere dårlig luft i tunellene. Det må byffes erne sjakt/tunnell for eksos og røyk i tilfelle brann der røyk og eksos skal ledes ut og mulig må eksosen rennses før den slippes ut og opp på Solbakk i Ryfylke og på Hundvåg i Stavanger. For det og kjøren inn i skidden av eksos i den rettningen viftene blåser er rene torturen, se bare på Rennfast tunellene og i Bømlafjord tunellen, lungene piper og hyler i minst 30 minutt etter å ha kjørt gjennom når eksosen ligger tykk i tunellene, da er det ingen som vil ta opp og sammenlikene denne dårlige luften med det de kaller for dårlig byloft, hvorfor skal dette være anderledes om luften er dårlig i tuneller eller i bystrøk.
I tunnellene ligger røyken tykk en hel dag uten at noen tar dette opp. Få heller veier i dagen selv om det kan bli litt lenger kjørestrekning så er det bedre og sikkrere enn dise sorte dype hull under våre fjorder og på toppen er det verdens dyreset veier å holde i drift. Hvor mye vann pumpes det ikke opp fra disse dype yunellhulene, millioner av liter. Når Byfjord tunellen ble utsatt for et strømbrudd til pumpene og nødpumpene virket ikke steg vannet meget rast til over veibanen på knappe halvtimen, da var det allerede en halv meter vann inne i Byfjord tunellen i Stavanger. Rennfast, Finnfast, Ryfast, Rogfast, Bømlafjord tunellen, ja alle undersjøiske tuneller i Norge er tikkende bomber, stopp galskapen. Om vi får veier i dagen og den strekningen blir en mil eller halvannen lenger så er det bare minnimalt med ulemper i forhold til det som kan skje med undersjøiske tuneller ang farer.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar