tirsdag 24. april 2012

Vil relansere gamle Renn-Rand i stedet for Ryfast.

Fra Stavanger Aftenblad

under er dette er adressen til bilde eller kartet over veiforslaget. kopier denne og så kan dere se forslaget.

http://sa.mnocdn.no/incoming/article2963017.ece/ALTERNATES/w380c169/sjernefast+og+renn+rand.pdf?updated=240420121452

 

Ja dette er i tråd med Kystpartiets ønsker om tilknytning av Ryfylke til Nord Jæren, dette inklusiv Høybro over Høgsfjorden, noe annet er galskap og sløsing med milliarder av kroner.

Vil relansere gamle Renn-Rand

Areal- og transportplanen for Ryfylke legger opp til at øyene Fogn, Bokn, Byre og Halsnøy skal bli landfaste med Børøy i Hjelmeland. Det er ikke nok, mener varaordføreren i Finnøy.
- Børst støvet av Renn-Rand, sier varaordfører Jon Ola Runestad i Finnøy kommune.
Med Rennfast og Finnfast på plass, mangler bare strekningen Finnøy-Hjelmeland før det gamle Renn-Rand-prosjektet er realisert. Renn-Rand var planlagt i kombinasjon med Høgsfjord-kryssing, som ved tusenårskiftet ble torpedert av Ryfast.
Runestad liker dårlig det som har skjedd etter at Regionalplan for areal og transport i Ryfylke 2011-2023 ble vedtatt sist sommer. Forbindelsen Fogn-Bokn-Byre-Halsnøy-Børøy kan bli krympet til Fogn-Bokn-Halsnøy i første omgang, hvis fylkessamferdselssjefen får gehør. Dessuten kan veistandarden bli krympet til en med 4 meters veibredde. Det er i tillegg lansert en ferjeomlegging som vil gi Fogn en omvei via Sjernarøy til Finnøy i stedet for direkteferje som i dag.

Midtre Ryfylke

-  Som kommune er vi sårbare, fordi ferjene er så kostbare å drive. Vi trenger en overordnet debatt om tunneler og bruer i Finnøy. Dette dreier seg om å samle midtre Ryfylke til ett rike, sier Jon Ola Runestad (Ap).
Personlig vil han konsentrere seg om aksen Randaberg-Rennesøy-Finnøy-Hjelmeland i første omgang. Kanskje må det vurderes om Finnøy-Fogn kan realiseres samtidig med Fogn-Bokn-Byre-Halsnøy-Børøy. Iallefall må det lages en totalplan for hele prosjektet Finnøy-Børøy med finanseringsplan.
Runestad ser gjerne at Finnfast-bommen blir stående en stund for å delfinansiere nye veiprosjekter andre steder i øyriket.
-  Det er leit å lese i avisen at Sandnes og Jæren posisjonerer seg foran en gigantisk vekst i antallet arbeidsplasser og bosetning i fylket. Midtre Ryfylke er ikke i posisjon, selv om vi har den fineste og mest eksklusive delen av Rogaland. For å få vår del av kaka, er nøkkelen å bygge infrastruktur. På øyene våre kunne vi tilby fantastiske boligtomter for Stavangerregionen, hvis bare vi får en ferjefri forbindelse på tvers av Ryfylke. Når Rogaland går så det suser, burde samfunnet hatt råd til å bygge denne aksen. Da kunne vi tilby 1000 nye, eksklusive boligtomter med båtplass og sjøutsikt, og nye arbeidsplasser utenom jordbruket, sier Jon Olav Runestad.

Ut av Ryfylke?

For Finnøy kommunes del er Renn-Rand viktig, ifølge tomatbonden på Fogn. Det dreier seg om hvorvidt Finnøy fortsatt skal tilhøre Ryfylke. Eller om øykommunen skal bli en del av Randaberg og Rennesøy.
-  I løpet av 20 år tror jeg at vi både kan kjøre ferjefritt mellom Finnøy og Hjelmeland, og gjennom Stjernefast til Sjernarøy og Ombo. Da kunne vi endre disse flotte øyene fra fritidsobjekter til eksklusive boligområder for 10.000 fastboende, og fått inn en annen type humankapital som genererer nye bedrifter, sier Runestad.
Senterpartiets Erling Eggebø støtter Runestad.
- Det vil gi en regional effekt å bygge ut strekningen Finnøy-Hjelmeland, sier han.

Vil følge vedtatte planer

Ordfører Gro Skartveit (V) viser til at Ryfylkes transportplan er vedtatt med Fogn-Bokn-Byre-Halsnøy-Børøy som førsteprioritet av veiprosjektene i Finnøy kommune.
- Børøy ligger inne nå, og det skal ligge inne i denne planperioden. Når Fogn-Børøy er realisert, må vi i neste omgang vurdere prosjektene Finnøy-Fogn og Stjernefast, sier Skartveit.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar