Kystpartiet, destrkts Norge, bompenger, veier, avgifter, arveavgifter, sykehus, gamlehjem, eldre, syke, hendicapede, nakkeskadde, gratis ferjer på alle fylkes og riksvei ferjer, mindre byrokrati, vekk med den nye strandsoneloven, lov å bygge på egen tomt uten innvendinger av kommune og stat til en hvis gard, en byggetillatelse skal vare i minst 25 år, uten å måtte søke på nytt.
ja dette er noe av det jeg er opptatt av inklusiv ferjefritt Vestland uten undersjøiske tuneller.
tirsdag 24. april 2012
Vil relansere gamle Renn-Rand i stedet for Ryfast.
Fra Stavanger Aftenblad
under er dette er adressen til bilde eller kartet over veiforslaget. kopier denne og så kan dere se forslaget.
Ja dette er i tråd med Kystpartiets ønsker om tilknytning av Ryfylke til Nord Jæren, dette inklusiv Høybro over Høgsfjorden, noe annet er galskap og sløsing med milliarder av kroner.
Vil relansere gamle Renn-Rand
Areal- og transportplanen for Ryfylke legger opp
til at øyene Fogn, Bokn, Byre og Halsnøy skal bli landfaste med Børøy i
Hjelmeland. Det er ikke nok, mener varaordføreren i Finnøy.
- Børst støvet av Renn-Rand, sier varaordfører Jon Ola Runestad i Finnøy kommune.
Med
Rennfast og Finnfast på plass, mangler bare strekningen
Finnøy-Hjelmeland før det gamle Renn-Rand-prosjektet er realisert.
Renn-Rand var planlagt i kombinasjon med Høgsfjord-kryssing, som ved
tusenårskiftet ble torpedert av Ryfast.
Runestad liker dårlig det
som har skjedd etter at Regionalplan for areal og transport i Ryfylke
2011-2023 ble vedtatt sist sommer. Forbindelsen
Fogn-Bokn-Byre-Halsnøy-Børøy kan bli krympet til Fogn-Bokn-Halsnøy i
første omgang, hvis fylkessamferdselssjefen får gehør. Dessuten kan
veistandarden bli krympet til en med 4 meters veibredde. Det er i
tillegg lansert en ferjeomlegging som vil gi Fogn en omvei via Sjernarøy
til Finnøy i stedet for direkteferje som i dag.
Midtre Ryfylke
-
Som kommune er vi sårbare, fordi ferjene er så kostbare å drive. Vi
trenger en overordnet debatt om tunneler og bruer i Finnøy. Dette dreier
seg om å samle midtre Ryfylke til ett rike, sier Jon Ola Runestad (Ap).
Personlig
vil han konsentrere seg om aksen Randaberg-Rennesøy-Finnøy-Hjelmeland i
første omgang. Kanskje må det vurderes om Finnøy-Fogn kan realiseres
samtidig med Fogn-Bokn-Byre-Halsnøy-Børøy. Iallefall må det lages en
totalplan for hele prosjektet Finnøy-Børøy med finanseringsplan.
Runestad ser gjerne at Finnfast-bommen blir stående en stund for å delfinansiere nye veiprosjekter andre steder i øyriket.
-
Det er leit å lese i avisen at Sandnes og Jæren posisjonerer seg foran
en gigantisk vekst i antallet arbeidsplasser og bosetning i fylket.
Midtre Ryfylke er ikke i posisjon, selv om vi har den fineste og mest
eksklusive delen av Rogaland. For å få vår del av kaka, er nøkkelen å
bygge infrastruktur. På øyene våre kunne vi tilby fantastiske
boligtomter for Stavangerregionen, hvis bare vi får en ferjefri
forbindelse på tvers av Ryfylke. Når Rogaland går så det suser, burde
samfunnet hatt råd til å bygge denne aksen. Da kunne vi tilby 1000 nye,
eksklusive boligtomter med båtplass og sjøutsikt, og nye arbeidsplasser
utenom jordbruket, sier Jon Olav Runestad.
Ut av Ryfylke?
For
Finnøy kommunes del er Renn-Rand viktig, ifølge tomatbonden på Fogn.
Det dreier seg om hvorvidt Finnøy fortsatt skal tilhøre Ryfylke. Eller
om øykommunen skal bli en del av Randaberg og Rennesøy.
- I løpet
av 20 år tror jeg at vi både kan kjøre ferjefritt mellom Finnøy og
Hjelmeland, og gjennom Stjernefast til Sjernarøy og Ombo. Da kunne vi
endre disse flotte øyene fra fritidsobjekter til eksklusive boligområder
for 10.000 fastboende, og fått inn en annen type humankapital som
genererer nye bedrifter, sier Runestad.
Senterpartiets Erling Eggebø støtter Runestad.
- Det vil gi en regional effekt å bygge ut strekningen Finnøy-Hjelmeland, sier han.
Vil følge vedtatte planer
Ordfører
Gro Skartveit (V) viser til at Ryfylkes transportplan er vedtatt med
Fogn-Bokn-Byre-Halsnøy-Børøy som førsteprioritet av veiprosjektene i
Finnøy kommune.
- Børøy ligger inne nå, og det skal ligge inne i
denne planperioden. Når Fogn-Børøy er realisert, må vi i neste omgang
vurdere prosjektene Finnøy-Fogn og Stjernefast, sier Skartveit.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar