søndag 27. januar 2013

Norsk vei politikk, sisialistisk, DEL DETTE BREVET SLIK AT DET ALDRI FORSVINNER

DEL DETTE BREVET SLIK AT DET ALDRI FORSVINNER!

Jens Stoltenberg som lover mer åpenhet og demokrati sletter innlegg på sin egen Facebook side når han finner inneholdet ubehagelig.

Her er brevet som ble fjernet og link til saken finner dere i bunnen av dette innlegget:

Kjære Statsminister Jens Stoltenberg

Ang nye E18 i Vestfold. Kort om meg;Jeg er en 30 år gammel mann som bor med min samboer og vår datter på 2,5 år og ett nytt barn på vei.

Vi bor på Verningen i Larvik i en enebolig fra 1983 som vi pusser opp litt etter hvert(intet hastverk da alt fungerer, men har behov for noe oppgradering) Her har vi vår familiebil en stasjonsvogn fra år 00 og en liten pendlerbil fra 98. Samlet gjeld ca 1.550.000.

Vi har en drøm om en liten båt/skjærgårdsjeep som vi kan dra ut å fiske med samt, komme ut i skjærgården med. Vi mangler bare hunden så er idyllen komplett.

Jeg er så heldig å jobbe ved verdens beste fengsel, (som fengselsbetjent) Bastøy fengsel i Oslofjorden på utsiden av Horten. Jeg stortrives med jobben min, og har i utgangspunktet planer om å bli værende der lenge.

Min samboer arbeider som regnskapsassistent i Sandefjord. Vår fritid går bort i tur skogen, svømming for tulla vår, turer på vannet/stranda. Barnet vårt (snart barna) skal vokse opp mest mulig ute og helst ikke inne foran tv!

Jeg har arbeidet ved Bastøy fengsel i 3 år nå, og har virkelig sett frem til den nye veien skal bli ferdig.

Helt til da jeg forsto hvilket innhogg i økonomien det vil bli for meg å dra på jobb!? Ganske rar problemstilling egentlig...

Det er bare 4,6 mil til arbeidsplassen min. Med andre ord ingen spesielt lang pendlervei. Aftenposten skriver at det blir fire bomstasjoner på 24 kilometer vei mellom Tønsberg og Sandefjord.

Totalprisen på disse 24 kilometerne blir rundt 85 kroner - eller en kilometerpris på tre og en halv kroner. Tar vi med eksisterende bomstasjoner på 15 kroner (e18 v/ringdal) og 33 kroner (v/Skoppum) blir summen 133 kroner ên vei, samlet 266 kroner.Det vil bli 6 bomstasjoner på 4,6 mil!

Trekker man fra rabatten som gis ved kjørebrikke på 10 %, havner jeg på snaue 240 kr pr dag jeg er på jobb på Bastøy. 240 x 5= 1200,- pr uke. X 46 arbeidsuker = ca 55.200 kr i året.

Dette er over 2 netto månedslønninger for meg. I tillegg kommer parkering, drivstoff og allerede betalt veiavgift.

I skrivende stund er det jo også kommet et finfint forslag som sier at bomstasjonene også skal finansiere store deler av jernbaneutbyggingen. Dette for å få flere til reise kollektivt.

Er dette tilfelle? Hvorfor skal bilister betale for dette er for meg totalt ubegripelig! Togreisende kan heller betale avgift pr mil de er passasjerer, eller 20kr, pr togstasjon de passerer. Dette kan fint argumenteres på samme måte som ny motorvei. Vil dere ha raskere, bedre, etc. koster dette penger og må betales for. Det må brukerne gjøre. Kollektiv transport for meg er fullstendig umulig. Med de tilbudene som er her vil jeg bruke ca 2.5 timer én vei. Ferga jeg tar til morgenskift jar avgang 06.35.

Dersom jeg jobber kveldsvakt dagen i forveien, som gjøres med jevne mellomrom, ser man fort at dette blir vanskelig og svært lite familievennlig. Dessuten er det dyrt med kollektivt!

Jeg har imidlertid noen alternativer:

1. Kjøre den nye veien. Betale, smile og late som ingenting, og når jeg kommer hjem til familien; fortsette å gjøre absolutt ingenting. Fordi vi ikke har råd til det lenger.

2. Kjøpe el-bil. Har blitt fortalt at disse ikke behøver å betale bomavgift, men problemet her igjen er rekkevidden. Den er akkurat tilsvarende kjørelengden (+ et par km til overs) inntil gradestokken kryper under 10grader, noe den ofte gjør her til lands. Med el-bil kunne jeg slått et slag med hensyn til klimagassutslippene også. Dette er jo også ett hett tema i disse dager.(hvorfor går ikke dere foran med ett godt eksempel? En prius el lignende i stedet for Audi a8, bmw x5 osv) ingen klimavinnere akkurat.. men den kan vi ta en annen gang.

3. Kjøre gamleveien. Være en av flere som kommer til å bidra med økende trafikk til de stedene vi ønsker fjerne trafikken fra. Bruke ca 20min lengre tid til og fra jobb, samt økte drivstoffutgifter og utslipp av klimagasser.

4. Si opp jobben min. Bli arbeidsledig, fordi tilsvarende arbeidsplasser i omegn skal bli lagt ned og visstnok sentraliseres lengre vekk enn der jeg allerede jobber. Omskolering fra en jobb jeg har og VIL ha, men som staten ”tvinger” meg vekk fra.

Spørsmål som ønskes svar på;

Hvorfor skal/må det koste så mye med vei i Norge?

Har du/dere undersøkt hvordan de får dette til i vårt naboland?

Skal bilistene finansiere deler av togutbyggingen v bombetalinger?

Bør jeg finne meg ny jobb?

Er jeg sutrete?

Bryr du deg i det hele tatt?

Kommer dere i regjeringen til å benytte dere av miljøbiler?

Husk!; hver stemme teller... og jeg er langt ifra den eneste som har denne problemstillingen

Mvh Kristian

http://www.vestfoldblad.no/nor/Samfunn/Aktuelt/Brevet-som-vekket-engasjement-bare-ikke-hos-Jens

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar